شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۴۵۲۳
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۰

فکرشهر: رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: ایجاد زنجیره دانش از برنامه‌های ویژه این مرکز است که در این مسیر استفاده از ذخیره دانشی بومی مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش فکرشهر، مرتضی توکلی  در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا در بوشهر بیان کرد: دسترسی به آب‌های آزاد برای کشور ایران نعمتی بزرگ است که باید جسورانه به سمت استفاده از عرصه‌های جدید این ظرفیت، حرکت کنیم.

وی افزود: استفاده از انرژی دریایی، بهره برداری از آب شیرین کن‌ها، کارآفرینی دریایی مانند پرورش صدف و مروارید و تغذیه دریایی بخشی از قابلیت‌هایی است که در سال‌های گذشته در ایران مغفول مانده است؛ اکنون سهم تغذیه دریایی در سفره ساکنان کلان‌شهرهای کشور بسیار کم است و این امر این مشکلاتی را در سبک زندگی مردم ایجاد کرده است.

توکلی اضافه کرد: برنامه‌ای که پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی به طور خاص برای خود تعریف کرده تقویت زنجیره دانش از تولید تا بهره‌برداری و حفاظت  و شناسایی و ارائه راهکار است که در این راستا استفاده از دانش بومی نسل‌های گذشته در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: زمان زیادی صرف آموزش یک ملوان می‌شود در حالی که در همین بوشهر ملوانانی با تجاربی ارزشمند هستند که ذخیره دانشی ما محسوب می‌شوند و در صورت بی توجهی، اطلاعات آنها به فراموشی سپرده می‌شود.

توکلی اضافه کرد: استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی دارد که اگر براساس این ظرفیت ها چرخه دانش تقویت شود، منجر به حل بسیاری از مشکلات این استان می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد: کشتی کاوشگر اقیانوس پیمای این پژوهشگاه نقاط متعددی از خلیج فارس را از نظر پارامترهای شیمیایی، فیزیکی و زمین شناسی مورد بررسی قرار داده و بانک عظیمی از داده‌ها و منابع اطلاعاتی غنی را برای ما فراهم کرده است که با فرآوری برای شناخت، حل مساله و کمک به تصمیم‌گیری ها به مدیران ارشد ارائه می‌شود.
توکلی با بیان اینکه چالش‌های پیش روی بوشهر و دیگر استان‌های ساحلی همان مسائل جهانی است، افزود:  یکی از مشکلاتی که در خلیج فارس با آن مواجه هستیم فقر اکسیژن است و آلودگی‌های نفتی ناشی از برداشت و حمل و نقل این منبع انرژی از دیگر مواردی است که تنوع زیستی را در خطر قرار داده است.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی تاکید کرد:  آنچه در این ارتباط اهمیت اساسی دارد، مطالعات اساسی است که می‌تواند به شناخت بیشتر مساله کمک کند و باید عرصه هایی را برای مطالعات علمی و دانشگاهی باز کنیم که شناخت ما را در مخاطرات دریایی بیشتر کند.

 

اظهار نظر درباره ذخایر مرجانی خلیج فارس حاصل گمانه‌زنی‌ و مطالعات موردی است

وی اذعان کرد: داده‌ها نشان می‌دهد که ذخیره آبزیان در خلیج فارس کاهش پیدا کرده و مهاجرت و کاهش تنوع آنها نیز رخ داده است که در صدد  بررسی اساسی این موارد در عرصه خلیج فارس هستیم.

توکلی گفت: درباره ذخایر مرجانی خلیج فارس هنور مطالعات جامعی انجام نشده و برداشت ها و اظهار نظرهای رسانه ای در این زمینه حاصل گمانه زنی‌ها یا مطالعات موردی است هنوز به منصه اجرایی نرسیده است؛ بنابراین ما ادعایی درباره نابودی ذخایر مرجانی این پهنه نداریم.

وی اظهار کرد: پزوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی این آمادگی را دارد تا با بررسی‌های اساسی عمق تغییراتی که به صورت تدریجی در حال وقوع است و میزان تبعات و اثرات آن محک بزند و اعلام کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر